• banner 240x80px
  • banner 240x80px
  • banner 240x80px

گيربكس واريوماتيك

واروماتيك ساده ترين نوع دستگاه انتقال قدرت اتوماتيك بوده كه اساس ان بر گريز از مركز استوار است. در اين دستگاه دو چرخ تسمه ي دو پارچه وجود دارد كه به وسيله فنر دو قسمت متحرك به هم نزديك ميشود و به وسيله دو قسمت چرخ محرك تغيير ميكند . چرخ تسمه ها به وسيله تسمه ذوزنقه اي به يكديگر مربوط ميشوند. در ابتداي كار دو قسمت چرخ تسمه متحرك ، به وسيله نيروي فنر كاملا به هم نزديك شده قطر موثر ان افزايش ميابد . چون طول تسمه ثابت است ، وقتي قطر چرخ تسمه متحرك افزايش يابد ، قطر چرخ تسمه محرك كمتر ميشود . بنابر اين در ابتداي كار ، موتور با دور زياد وگشتاور نسبتا زياد محور متحرك را با دور كم و گشتاور نسبي زياد به حركت در مي اورد . وقتي دور چرخ ها كه متصل به چرخ نسمه متحرك است افزايش يابد ، اين افزايش دور عينا به چرخ تسمه محرك و موتور تاثير گزارده در نتيجه وزنه ها به خارج از مركز پرتاب ميشوند. در اثر پرتاب وزنه ها دو قسمت چرخ تسمه محرك به يكديگر نزديك شده قطر موثر آن افزايش ميابد.با ثابت بودن طول تسمه قطر چرخ متحرك كاهش يافته دور محور خروجي متناسب با افزيش دور موتور اضافه ميشود . اين دستگاه در خودروهاي كوچك (داف) به صورت جعبه دنده اتوماتيك فبه كار رفته است . در اين خودروها فقط پدال گاز است كه وضعيت پدال گشتاور را تعيين ميكند ؛ البته كلاچي هم براي شروع حركت و درگيري نرم وجود دارد كه كاراندازي خودرو را به راحتي ميسر ميكند. كلاچ در عين حال در موقع توقف خودرو ، مدار انتقال قدرت را از موتور جدا ميكند تا امكان روشن ماندن موتور فراهم شود . گيربكس واروماتيك اخيرا ژبراي سيستم انتقال قدرت موتور سيكلت ها نيز به كار رفته است .

برچسب ها :

تورک کنورتور

مبدل گشتاور چگونه کار می کند؟  

اگر درباره ی انتقال قدرت دستی مطاله ای داشتید، شما می دانید که یک موتور از راه کلاچ به جعبه دنده مرتبط شده است. خودرو بدون این ارتباط  قادر نخواهد بود به طور کامل بایستد، مگراینکه موتور را خاموش کنیم. اما خودروها ی با انتقال قدرت خودکار، هیچ کلاچی ندارند که انتقال قدرت را از موتور قطع کند. در عوض ، انها از یک قطعه ی شگفت انگیز که مبدل گشتاور نامیده می شود، استفاده می کنند. مبدل ممکن است زیاد عالی به نظر نرسد ولی چند چیز جالب درون قسمت داخلی آن وجود دارد.

در این مقاله ما می آموزیم که چرا خودروهای دنده اتوماتیک به یک مبدل گشتاور نیاز دارند ، مبدل گشتاور چطور  کار می کند و چه چیزها از معایب و مزایای آن هستند.



برچسب ها : تورک کنورتور

» موتورهاي هيدروژني عاملي براي حل مساله

انرژي و محيط زيست آيا سوخت پاك واقعيت است يا خيال و آيا روزي خواهد رسيد كه سوختي بي پايان در دست بشر قرار گيرد؟ اينها همه سوالاتي است كه ذهن دانشمندان و مهندسان خودرو را به خود مشغول كرده است. اما اين سوالات ديگر خيال نيست، بلكه ممكن است در چند دهه آينده به واقعيت نزديك شود، اما اين شاه‌كليدي كه دانشمندان به آن نزديك شده‌اند چيست؟ هيدروژن، يكي از فراوان‌ترين عناصر در طبيعت است. سوختن هيدروژن با انرژي زياد تنها خروجي آب را در پي دارد؛ پس آيا هيدروژن مي‌تواند تمام مشكلات گذشته را حل كند؟ البته تكنولوژي چنين موتوري بسيار پيچيده‌تر است و در حال حاضر، تاسيسات سوخت‌رساني چنين خودرويي نيز بسيار گران قيمت است. اصلي‌ترين گام را بي.ام.و برداشت مهندسان بي.ام.و كه در جهان اتومبيل به مهندسان تكنولوژي معروف هستند، روياي سوخت هيدروژني را به واقعيت نزديك كرده‌اند. متخصصان اين شركت هم اكنون مدل سري 5 خود را به موتور احتراق داخلي با سوخت هيدروژني مجهز كرده‌اند و در گام بعدي، خودرويي را با شكل مسابقه‌اي به موتور هيدروژني تبديل كرده‌اند. مهندسان بي.ام.و خودرو هيدروژني را با موتور H2R ساخته‌اند كه با آرايش خورجيني و يا 12 سيلندر و به‌كارگيري سوخت هيدروژن 285 اسب بخار قدرت توليد مي‌كند. خودرو جديد بي.ام.و در آخرين ركوردگيري توانسته ركورد 302 كيلومتر بر ساعت را به دست آورد. موتور جديد H2R بر مبناي موتور احتراق داخلي بي.ام.و سري 7 ساخته شده كه براي افزايش راندمان در اين موتور از زمانبندي متغير سوپاپ‌ها استفاده شده است. به دليل نوع سوخت هيدروژن و حالت گازي آن، تغييراتي در سيستم سوخت‌رساني اين خودرو داده شده است. بي.ام.و قصد دارد بر اساس تجربيات به دست آمده در مدل H2R، خودرويي بسازد كه توانايي كاركرد با هيدروژن و بنزين را داشته باشد. طراحان بهترين موتور هيدروژني خودرو هيدروژني بي.ام.و به وسيله شركت تكنوسنتز - از شركت‌هاي زيرمجموعه بي.ام.و - ساخته شده است. يورگن كوبلر از مهندسان خبره آلماني و مدير پروژه H2R، اعتقاد دارد كه در كوتاه‌ترين زمان،‌ بهترين خودرو هيدروژني جهان ساخته شده است. وي مدت ساخت نمونه بي.ام. و را تنها 10 ماه مي‌داند و مي‌گويد: "اين كار سخت تنها با استفاده از سيستم‌هاي شبيه‌ساز رايانه‌اي CAP قابل اجرا بود؛ به طوري كه با استفاده از اين روش در هزينه و وقت صرفه‌جويي بسيار شده است." همچنين مهندسان بي.ام.و با استفاده از سيستم‌هاي فنربندي و تعليق رايج بي.ام.و زمان طراحي را كاهش داده‌اند. موتور جذاب H2R بر مبناي مدرن‌ترين و بزرگترين قواي محركه بي.ام.و شكل گرفته است. اين موتور چيزي نيست جز يك موتور 12 سيلندر V شكل شش ليتري كه اولين موتور احتراق داخل تجاري هيدروژني را پايه‌گذاري كرده است. مهم‌ترين تغييراتي كه در اجزاي ساختماني اين موتور به نظر مي‌رسد، نوع تزريق سوخت هيدروژن است. البته نوع فولادي كه براي محفظه احتراق ساخته شده هم بسيار جالب است. آلياژهاي به كار رفته در اين موتور از اسرار بي.ام.و است. تفاوت احتراق بنزين و هيدروژن مهم‌ترين تفاوت بين موتور احتراق داخلي بنزين‌سوز و هيدروژني در ذات اين دو سوخت است. هيدروژن تحت فشار هواي طبيعي سريع‌تر از سوخت معمولي مشتعل مي‌شود، اما دماي احتراق آن اندكي كمتر از بنزين است. در داخل موتور سرعت احتراق بالاي مخلوط هيدروژن و هوا دماي بيشتري در مقايسه با يك موتور بنزيني توليد مي‌كند. بنابراين، بايد زمانبندي سوخت بنزين تغيير كند و جرقه بايد زماني زده شود كه بهترين فشار در نقطه مرگ بالاي پيستون شكل گيرد. يكي از مزاياي قابل توجه فشار احتراق بالاتر از مخلوط هيدروژن و هوا، توليد قدرت بيشتر از مقدار انرژي است كه در يك موتور بنزيني مصرف مي‌شود و اين يعني موتور هيدروژني بازده و كارايي بيشتري دارد. سوخت‌رساني فوق مدرن سوخت هيدروژن همان اندازه كه پاك است، خطرناك نيز هست و به همان اندازه ذخيره آن پيچيده است. به همين دليل، مهندسان بي.ام.و براي ساخت يك خودرو هيدروژني با سد بزرگي رو به رو بوده‌اند. در خودرو H2R بيش از 11 كيلوگرم هيدروژن مايع در يك مخزن عايق‌بندي شده ذخيره مي‌شود. در مجموع براي حفظ ايمني ساخت در تمام شرايط، سه عدد سوپاپ مخصوص روي مخزن سوخت قرار گرفته است. يكي از اين سوپاپ‌ها با رسيدن فشار هيدروژن به ميزان 4.5 بار باز مي‌شود و دو سوپاپ ديگر نيز براي جلوگيري از خطر نشت هيدروژن از مخزن به بيرون در نظر گرفته شده است و دماي آن نيز پائين نگه داشته مي‌شود. جالب اين كه هيدروژن به سختي مايع مي‌شود و بايد اين گاز را در حرارت 150 درجه زير صفر با فشار بالا قرار داد تا بتوان آن را مايع كرد؛ پس نوع مخزن ذخيره‌سازي هيدروژن هم بسيار پيچيده خواهد بود. حفظ ايمني اين مخزن پيچيده‌تر است، زيرا در صورت انفجار، به راحتي محله‌اي را به هوا خواهد برد. سوپاپ‌هاي اضافي فشار گاز در لوله‌هاي سوخت‌رساني به موتور و ميزان جابه‌جايي هيدروژن از داخل مخزن به سمت بيرون را كنترل مي‌كنند. با مشاهده كوچكترين نشت، فشار هيدروژن به 0.4 بار كاهش يافته و سوپاپ‌هاي تامين سوخت به طور خودكار جريان هيدروژن را قطع مي‌كنند. براي حفظ فشار مناسب در سوپاپ‌هاي تزريق، سيستم مديريت موتور، فشار هيدروژن در لوله‌هاي مربوطه را به 1.2 بار كاهش مي‌دهد. چهار سنسور نيز در نقاط خطرناك و حساس نصب شده و پس از هرگونه نشت در سيستم اخطار مي‌دهند. فناوري سوپاپ‌هاي پيشرفته در موتور جديد هيدروژني بي.ام.و از فناوري والوترينك بهره‌گيري شده است. اين سيستم كه نام تجاري آن VANOS است دو مزيت دارد: تغيير زمان‌بندي سوپاپ‌ها و ميزان بلند شدن و برخاستن سوپاپ‌ها. اين سيستم منحصر به فرد براي متخصصان بي.ام.و براي كنترل عملكرد سوپاپ‌ها است و ميزان بلند شدن سوپاپ‌ها را نيز مشخص مي‌كند. اين كار از طريق يك اهرم واسط بين ميل سوپاپ و دو سوپاپ ورودي روي هر سيلندر انجام مي‌شود و يك ميله خارج از مركز نيز به وسيله يك موتور برق به حركت درمي‌آيد. آينده منتظر هيدروژن به گزارش ايسنا، استفاده از سوخت‌هاي فسيلي احتمالا در 100 سال آينده، اندك اندك كنار گذاشته خواهد شد. آلودگي اين سوخت‌ها مشكل‌ساز هستند و اگر مهندسان بتوانند از هيدروژن در موتور خودروها استفاده كنند، مشكل انرژي و آلودگي حل خواهد شد؛ چرا كه تنها نتيجه سوختن هيدروژن با اكسيژن، آب است، اما هنوز راه زيادي باقي است. شايد بعيد به نظر برسد؛ عنصر هيدروژن كه به گفته بسياري از دانشمندان دومين عنصر طبيعت از نظر فراواني است، به سختي تهيه و سخت‌تر از آن ذخيره مي‌شود؛ حال بايد ديد دانشمندان چگونه از هيدروژن استفاده مي‌كنند و چگونه كليد استفاده از معدن هيدروژن در خودروها پيدا خواهد شد.

برچسب ها :

مزايا ومعايب استفاده از گاز طبيعي CNG

1- گاز طبيعي سوختي با احتراق بهينه،پاكيزه وتميز است كه سبب افزايش عمر موتوروكاهش تعميرات آن مي گردد. تعويض شمع در موتورهاي بنزيني تا 32000 كيلومتر و در گاز سوز تا 120000 كيلومتر دوام دارد. 2- اين سوخت قابل انتقال ومكش از مخزن اتومبيل نمي باشد واحتمال سرقت سوخت كاهش مي يابد.كما اينكه در صورت بالارفتن قيمت سوخت معضل سرقت سوخت نيز اضافه مي گردد. 3- زمان سوخت گيري سريع بين 5 تا 6 دقيقه و آهسته آن 5 تا 8 ساعت زمان مي برد. 4- در صورت احتراق گاز طبيعي (CNG) ،گاز منو اكسيد كربن در حدود 70درصد و مواد آلاينده گازي غير متاني 89 درصد واكسيد نيتروژن 87 درصد كمتر است. 5- از نظر ايمني،گاز طبيعي ايمن تر است.زيرا گاز طبيعي برخلاف بنزين در زمان وقوع حوادث وتصادفات در هوا نشر وپراكنده مي گردد.اما حوضچه هاي بنزين بر روي زمين ايجاد خطر آتش سوزي مي كنند. از طرفي كپسولهاي ذخيره گاز مورد استفاده بسيارمستحكمتراز تانكهاي سوخت بنزيني مي باشند. طراحي اين كپسولها منوط به اجراي شديدترين آزمونهاي ايمني نظير حرارت وفشارهاي بسيار زياد،تير اندازي وبرخوردهاي شديد است. CNG درمقايسه با بنزين چقدر انرژي آزاد مي كند؟ ميزان انرژي گاز طبيعي در حدود 47 مگاژول بركيلوگرم ويا 40مگاژول بر متر مكعب است.كه اين مقايسه براي بنزين 60مگاژول بر كيلوگرم يا 46 مگاژول بر متر مكعب است.به عبارتي يك كيلوگرم گاز معادل33/1 ليتر بنزين يا 22/1 ليتر گازوئيل است. رانندگي در ارتفاعات بلند : در ارتفاعات ،هوا رقيق تر شده وموتور با تركيب سوخت غني تري(نسبت بيشتري از سوخت به هوا) كار مي كند. از رو قدرت موتور به دليل كاهش تنفس موتور و تأمين اكسيژن كمتر ونيز جريان غني تر وشديدتر سوخت افت مي كند. دراين حالت، چون موتور گاز سوز بعلت اينكه گاز در حدود 12 درصد حجم ورودي را تشكيل داده وبا كاهش چگالي هوا براثر رقيق تر شدن آن ، حجم سوخت نيز پايين مي آيد و توان موتور نيز 12 تا14 درصد افت مي كند. لذا در صورت دوگانه سوز بودن وسيله نقليه بهتر است در ارتفاعات از سوخت بنزين استفاده گردد. عوامل مؤثر بر بازده سوخت CNG: مقادير ارزش حرارتي خالص بنزين،گازوئيل ،LPG و CNG به ترتيب 44،45،43،46 است. بنابراين تفاوت زيادي وجود ندارد و ليكن مقادير ارزش حرارتي نيز به ميزان زيادي بستگي به تركيب سوخت دارد مخصوص براي LPG و CNG. راندمان موتور،تابعي از عوامل موتور است كه مهمترين آن ضريب تراكم موتور است. سوخت ديزل(گازوئيل)در يك موتور احتراقي تراكمي داراي ضريب تراكم 14 به 1 است. وداراي بالاترين راندمان 40 درصد به عنوان حد بالائي بازده است. بالاترين بازده بعدي براي سوخت CNG است كه با ضريب تراكم 12 به 1 داراي راندمان حدود 35 درصد است . موتورهاي بنزيني وسوخت LPG داراي ضريب تراكم بيشينه 9 به 1 داراي راندماني در حدود 30 درصد هستند . مقادير راندمان هاي مذكور حدود بالائي آنها بوده در بار كامل مي باشند. در بسياري از كشورها CNG داراي بهترين ارزش و آنگاه گازوئيل و بعد LNG و در نهايت بنزين است. چنانچه يك موتور بنزيني به سوخت CNG تبديل شده باشد به بالاترين بازده فوق الذكر دست نخواهد يافت. زيرا ضريب تراكم در سطح مورد نياز براي سوخت بنزين ثابت باقي مي ماند. بنابراين دستيابي به بالاترين راندمان فقط درخودروهاي OEM (خودروهاي با موتورهاي اصلي سوخت CNG) امكان پذير است. مسائل ايمني در خصوص سوخت هاي گازي عموماً خطر آتش سوزي در شرايط عادي كاركرد در واقع بسيار كم است. گاز CNG از هواسبكتر است و در فضا پراكنده مي شود. بخار LPG از هوا سنگين تر است و به تشكيل حوضچه در نزديكي زمين تمايل دارد. عملكرد و كارائي وسائل نقليه دو گانه سوزبنزين و گاز طبيعي چگونه است ؟ بر حسب قدرت وسائل نقليه دوگانه سوز( CNG ) در حدود 10 تا 12 درصد قدرت خود را بعلت اينكه گاز طبيعي جاي اكسيژن در محفظه احتراق موتور را مي گيرد،از دست مي دهند. آيا يك موتور گازسوز داغ تر از يك موتور بنزيني استs موتورهاي گاز سوز كه از عملكرد بنزيني تبديل به موتورگاز سوز شده اند داراي اگزوزهائي با درجه حرارت بيشتر مي باشند. (موتور آنها داغ تر از موتورهاي يگانه سوز بنزيني است) . دلايل : در موتورهاي بنزيني ، تأخير بنزين تأثير خنك كننده اي در سيستم مكش سوخت و سيلندرها دارد.اين امر در مورد گاز اتفاق نمي افتد.از طرفي يك مخلوط گازي تمايل به احتراق آهسته تري نسبت به بنزين دارد وممكن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد. علل كوبش موتور : دلايل : نخستين علت كاركرد موتور در شرايط جوي با درجه حرارت بالا مي باشد. علل ديگر عبارتند از : زمان بندي نادرست احتراق، تغييرات آناليز وتركيب شيميائي گاز ، لذا در خودروهاي گاز سوز كه گاز طبيعي با درصد بالاي متان مقاومت بسيار خوبي در مقابل كوبش موتور دارد .

برچسب ها :

نظر مردم ايران در مورد سمند سورن در 4 روز

 
سمند سورن }
 
نظر شما در موزد سمند سورن چيست؟
استثنائي ( 155رای، 8%)
عالي ( 260رای، 13%)
خيلي خوب  ( 451رای، 23%)
خوب ( 650رای، 34%)
متوسط ( 363رای، 19%)
بد ( 14رای، 0%)
خيلي بد ( 8رای، 0%)
افتضاح ( 9رای، 0%)


عنوان نظرسنجی: سمند سورن
تاريخ شروع نظرسنجی: 1386/2/16
مجموع نظرات: 1910
آدرس: http://shervincar.persianblog.ir


برچسب ها :

دعوت به همكاري

عزيزان مطالب شما با نام شما درج خواهد شد sacar2000@yahoo.com

برچسب ها :

بنا به در خواست : روغن جديد ديزل

دوست عزيز مهدي بهاري مطلب در خواستي شما اماده شد .
 
شركت هاي توليد كننده روانكار در صدد بنا نهادن زيرساختي مطمئن و ضروري براي استاندارد روغن هاي ديزلي هستند. امروزه بيشتر خودرو سازان معتبر جهاني براي تطبيق توليدات خود با استاندارد زيست محيطي يورو IV به صورت همزمان از سيستم هاي برگشت گازهاي اگزوز (EGR) و تركيبات مكمل سوخت رسان استفاده مي كنند. برحسب نوع خودرو و اندازه آن، حجم و مصرف روغن، كيفيت روانكار و شرايط عملياتي فاصله زماني تعويض روغن متفاوت خواهد بود. اما نكته اي كه در بين تمامي خودروسازان، مشترك و هدف اصلي است تلاش بيشتر به منظور افزايش اين فاصله زماني است.


رعايت استانداردهاي يورو V و حتي يورو VI ، تكنولوژي هاي نويني را فراروي سازندگان خودروهاي سنگين قرار داده است. با توجه به معلومات موجود، به نظر مي رسد فن آوري SCR در كنار سيستم تزريق سوخت بهينه، سيستم احتراق جديد و استفاده از توربو شارژ امكان دستيابي به استانداردهاي ياد شده را فراهم خواهد آورد.
    در حال حاضر هيچ فرآيند اقتصادي شناخته شده اي به جز مورد ذكر شده امكان استفاده عملي ندارد. سيستم احتراق فشرده و همگن سوخت روش مناسبي به منظور كاهش آلاينده هاي اگزوز است اما به تنهايي قادر به برآورده ساختن ديگر پارامترهاي مدنظر استاندارد يورو IV نخواهد بود.
    علي رغم تفاوت هاي جزيي در تكنولوژي هاي به كار گرفته شده موتورهاي ديزلي آمريكايي، قرائن حاكي از اين است كه طراحي سازندگان اروپايي و آمريكايي به منظور دستيابي به استانداردهاي يورو V (معادل با US 07 ) و يورو VI (معادل با US 10 ) از يك قاعده و اصول كلي پيروي مي كند.
    كيفيت سوخت همواره تاثير عمده اي بركارايي موتور، دوام قطعات و ميزان آلاينده ها داشته است و انتظار نمي رود كه در آينده نزديك تغيير مهمي در آن صورت پذيرد، با توجه به اين مسئله، هر گونه طراحي و استانداردي مي بايست با در نظر گرفتن اين محدوديت انجام پذيرد. اين محدوديت به ويژه زماني كه محدوده اي فراتر از آمريكاي شمالي واروپاي متحد را در نظر داشته باشيم، اثرات خود را بيشتر نشان مي دهد، چرا كه استانداردهاي ياد شده نياز به سوخت هايي با »ميزان گوگرد در حد صفر« دارند، در حالي كه به جز معدود كشورهاي پيشرفته صنعتي، بقيه از سوخت هايي با درصد بالاي گوگرد و حتي تا يك درصد را استفاده مي كنند. اين مسئله همچنين در مورد روانكار و روغن مورد نياز موتورهاي ديزلي صادق است. استانداردهاي يورو5 و6 تنها روغن هايي را تاييد مي كنند كه خاكستر سولفاته، گوگرد و فسفر بسيار اندكي داشته و فاصله زماني تعويض آنها بسيار طولاني باشند.
    كنفرانسي كه به تازگي در فلوريداي آمريكا برگزار شد، به بررسي استاندارد PC-10 و طرح نقطه نظرهاي بيش از يكصد تن از متخصصين و كارشناسان علم روانكاري اختصاص داشت. جمع بندي صاحبان فن در اين نكته خلاصه شد كه PC-10 در آينده اي نزديك، كم و بيش اثرات قابل ملاحظه اي بر بازار روغن و كيفيت روانكارهاي خودرو خواهد داشت و سازندگان خودرو و توليدكنندگان روغن موتورهاي ديزل، مجبور به تطبيق خود با آن خواهند بود.
    
    استاندارد PC-10
    PC-10 استانداردي برگرفته از قانون آلاينده هاي فدرال آمريكا يا Tier III است كه طي سال هاي2007 تا2010 معرفي و اجراي آن قطعي خواهد شد. در اين استاندارد محدوديت هاي جديدي شامل كاهش اندازه ذرات (PM) از0.14 به 0.014 g/KW-hr و اكسيدهاي نيتروژن (Nox) از 3.4 به 0.27 g/KW-hr پيش بيني شده است كه به ترتيب از سال2007 تا2010 اجرا مي شود.
    سيستم سخت افزاري EGR به تنهايي قادر به پاسخگويي به اين استاندارد نيست و سازندگان OEM نياز به استفاده از تجهيزات كمكي و مكمل دارند. در اين راستا، انجمن حفظ محيط زيست آمريكا (EPA) نياز به استفاده از سوخت هاي ديزل با درصد گوگرد فعلي 500 ppm را از ماه ژوئن2006 ممنوع و حجم گوگرد مجاز را 15 ppm تعيين كرده است. مجموعه اين تغييرات، توليدكنندگان روغن را مجبور به فرموله كردن روانكارهاي خاص، مطابق با مشخصات مورد نياز استاندارد PC-10 تا اواسط سال2006 مي كند. به همين منظور، روش هاي جديد انجام آزمايش ASTM ، مي بايست حداكثر تا نيمه سال2005 تكميل و آمادگي لازم را به منظور پاسخگويي به نياز ياد شده داشته باشند.
    
    روانكاري و تجهيزات مكمل
    سازندگان موتورهاي كلاس8 با استفاده از فيلترهاي ذرات ريز و بهره گيري از سيستم EGR تا سال2007 به اهداف پيش بيني شده در زمينه PM و Nox خواهند رسيد. با اين حال، نگراني هايي در مورد تجهيزاتي كه به نوعي با روانكارها سروكار دارند، وجود دارد. به منظور مراقبت از موتورهاي ديزل و حفظ كارآيي آنها در يك دوره زماني كاري يك ميليون مايل، روغن هاي مورد استفاده سطح بالايي از مواد افزودني شامل تركيبات پاك كننده، ضداكسيداسيون و ضد سايش را خواهند داشت. اين مسئله موجب افزايش سطح SAPS (خاكستر سولفاته، گوگرد و فسفر) مي شود كه تاثير به شدت نامطلوبي بر كارايي سخت افزاري كنترل آلودگي دارد.
    استاندارد PC-10 ، تاكيد زيادي بر كاهش SAPS داشته و توليد كنندگان روانكار را با محدوديت زيادي مواجه مي كند. چرا كه از يك طرف مي بايست روغن ها استانداردهاي مربوط را رعايت كنند و از طرف ديگر ضمن حفظ و حتي افزايش زمان كاركرد، فاصله زماني تعويض روغن را تا حد ممكن افزايش دهند. اما از آنجايي كه PC-10 استانداردي اجباري است سازندگان روغن مجبور هستند كه با اتخاذ تدابيري ويژه و تغيير فرمولاسيون سطح خاكستر سولفاته را به1 درصد وزني (استاندارد ASTM D874 ) ، فسفر تا0/12 درصد وزني (ASTM D4951) و گوگرد را به حداكثر0/4 درصد وزني (ASTM D2622) كاهش دهند.
    
    آزمايش هاي جديد
    سازندگان موتور، چهار آزمايش جديد و يك آزمايش جايگزين را پيشنهاد كرده اند. ساير آزمايش ها نيز مشابه قبل انجام خواهند شد. موتور استاندارد براي آزمايش براساس توافق سازندگان معتبر M11-EGR شركت Cummins در نظر گرفته شده وانجام آزمايش جايگزين نيز به دليل تغييرات صورت گرفته در بخش سوپاپ هاي اين موتور11 ليتري است.
    آزمايش Mack T-11 يك آزمايش جديد براي اندازه گيري ميزان دوره و گرانروي روغن در حضور سيستم EGR است. اگرچه PC-10 نخستين طبقه بندي API خواهد بود كه از اين آزمايش استفاده مي كند، اما درعين حال Mack T-11 ، آزمايش مكمل مناسبي براي سطح كيفي CI-4+ ، همچنين Mack E0-N+03 است.ديگر آزمايش هاي جديد عبارتند از Cummins ISB، Mack T-12 و Caterpillar C-13 . اين آزمايش ها به ترتيب، به منظور تعيين ميزان سايش رينگ پيستون، سايش سوپاپ ها و نشيمن گاه سوپاپ، تركيبات رسوبي باقيمانده بر روي پيستون و ميزان مصرف روانكار طراحي شده اند. هزينه انجام هر يك از اين آزمايش ها بين70 هزار دلار براي ISB تا135 هزار دلار برايC-13 متغير است. آخرين اصلاحات به عمل آمده بر روي آزمايش هاي چهارگانه گفته شده در دسامبر2004 صورت پذيرفته و قرار است در March سال2005 نيز اصلاحيه ديگري نيز اعمال شود.
    اتحاديه سازندگان موتور (EMA) خواهان دريافت تاييديه API براي كيفيت روغن هاي PC-10 به منظور تطبيق با ميزان 15 ppm گوگرد مجاز در سوخت هاي ديزل تا اواسط سال2006 هستند. اين زمان حداكثر تا ماه نهم سال مذكور قابل تمديد بوده و پس از آن، چنانچه نتيجه مشخصي به دست نيايد، خودرو سازان مجاز به تدوين مشخصات كيفي روغن مطابق با امكانات موجود خواهند بود.
    


    مشخصات روانكار
    از نقطه نظر تركيبات و عناصر شيميايي، مهم ترين تاكيد PC-10 كاهش سطح SAPS از ميزان كنوني تا يك مقدار مشخص در روغن ها است. كاهش خاكستر سولفاته به معناي پايين آمدن خاصيت قليايي كل (TBN) روغن و در نتيجه كاهش فاصله زماني تعويض روانكار است، در حالي كه كم شدن فسفر و گوگرد موجب تغيير در نوع مواد افزودني و روغن پايه شده و بالطبع روغن نهايي مطابق با PC-10 از قيمت تمام شده بالاتري نسبت به انواع مشابه فعلي برخوردار خواهد بود. در مجموع PC-10 سبب مي شود كه فرمولاسيون روغن دچار تغييرات اساسي شود. محدوديت گوگرد و خاكستر سولفاته انتخاب روغن پايه، مواد افزودني ناپاك كننده و معلق ساز و نيز ميزان افزودن اين تركيبات به روغن را با مشكلاتي همراه مي سازد. در مورد فسفر نيز، وضعيت پيچيده تر مي شود چرا كه كاهش ميزان فسفر نياز به ادتيوهاي ضد اكسيداسيون بدون خاكستر و ضد سايش جديدي را موجب خواهد شد.
    جديدترين تكنولوژي ادتيوهاي ديزلي مربوط به سطح كارايي API CI-4 است، با اين حال PC-10 محدوديت هاي به مراتب دشوارتري را نسبت به اين سطح كيفي خواهد داشت كه نخستين نتيجه آن، افزايش بهاي تمام شده روغن خواهد بود. اين موضوع در كنار الزام EMA به افزايش كارايي موتورها موجب پديد آمدن چالش هاي عمده اي در بازار روانكارها مي شود.
    با كاهش TBN ، سازندگان روغن نياز به يافتن راهكارهاي جديد براي حفظ و افزايش كيلومتر كاركرد روانكارهاي توليدي خواهند داشت.
    
    آيا روغن هاي مطابق با استاندارد PC-10 توانايي سازگاري با موتورهاي قديمي تر را خواهند داشت؟
    به نظر مي رسد مشكلات ياد شده موجب شود علي رغم اصرار بر اجراي PC-10 مانند گذشته سطح كارايي CI-4 از قابليت اجرايي برخوردار باشد. اما آن چيزي كه بديهي است حاكي از هماهنگي توليد كنندگان روغن، مواد افزودني و موتور براي رسيدن به يك نتيجه مشخص عيني و قابل اجرا و نيز مطابق با انتظارات انجمن هاي حافظ محيط زيست است. بي ترديد در سال2010 تكنولوژي توليد ادتيوها و فرمولاسيون روغن ها، تفاوت عمده اي با آنچه كه امروز شاهد آن هستيم، خواهد داشت.
                                                                                  منبع:http://www.naftepars.ir


برچسب ها :

سمند سورن

با رونمايي از "سورن"

خودروي ملي چهره عوض كرد

تيپ يك سمند سورن كه طراحي جديد بدنه آن مهمترين وجه تمايز اين خودرو با مدل هاي قبل سمند است، عصر امروز رونمايي شد.

 
-------------------------------

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، مراسم رونمايي سمند جديد ايران خودرو با طراحي بدنه متفاوت بعدازظهر امروز با حضور وزير صنايع و معادن، رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع، معادن توليد وزير صنايع و جمعي از نمايندگان مجلس برگزار شد.
به گزار ش خبرنگار اقتصادي فارس طراحي رخ اين سمند به خودرو آئودي و طراحي عقب آن به خودرو بي. ام. و شباهت دارد.
به گفته مجري مراسم رونمايي سورن نام سورن با كسر حرف "ر" واژه‌اي تركي به معناي "پيش برنده"و با فتحه "ر" به معناي شجاع و دلير و نام يكي اقوام قديم ايراني است.
تزئينات داخلي اين خودرو تفاوتي با سمندهاي مدل قبل ندارد تنها تفاوت طراحي فرمان آن است،در عين حال ستون فرمان ‌سمند سورن از نوع تلسكوپي است كه در تصادفات از جلو به طور خودكار جمع شده و مانع از وارد شدن آسيب به راننده مي‌شود.
ايربك، جي پي اس (مكان ياب الكترونيكي) و سيستم صوتي چند رسانه‌اي از جمله آپشين‌هايي است كه سمند سورن به آنها مجهز شده است.
بر اساس اين گزارش نوع موتور سورن تيپ يك XU7JPL3 بوده و داراي 4 سيلندر است. حجم موتور اين خودرو هزار و 761 سي سي و حداكثر قدرت آن 100 اسب بخار است.
اين خودرو در خصوص فاكتور آلايندگي داراي استاندارد يورو 2 بوده و حداكثر سرعت آن به 185 كيلومتر در ساعت مي‌رسد، ترمز اين خودرو اي بي اس بوده و مصرف سوخت اين خودرو در شهر و جاده 5/8 ليتر درصد كيلومتر و در بزرگراه 8/6 ليتر درصد كيلومتر است.
وزن سورن تيپ يك هزار و 220 كيلوگرم، طول آن 4 و نيم متر، عرض آن 7/1 متر و ارتفاع آن 4/1 متر است و ظرفيت صندوق عقب اين خودرو 500 ليتر پيش بيني شده ‌است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس وزير صنايع و معادن در مراسم رونمايي سمند پيشرفته ايران خودرو خاطرنشان كرد:‌ سال گذشته در مراسم پرده‌برداري از پژو 206 SD كه البته نام ايراني آن هنوز مشخص نشده است، در باره سرمايه‌گذاري بر روي نام‌هاي تجاري ملي بحث كرديم.
وي افزود: هنگامي كه پروژه ال نود را نيز شروع كرديم هدف اين بود كه از اين سرمايه‌گذاري مشترك نيز حاصلي نصيب كشور شود و بتوانيم وارد بازارهاي خارجي شويم.
طهماسبي گفت: برخي از كارشناسان بر ايده صادرات خودرو خرده مي گرفتند و معتقد بودند اين كار امكانپذير نيست، اما تا كنون 5 سايت خارجي توليد خودرو راه اندازي شده كه 4 سايت سمند توليد خواهند كرد.
طهماسبي در عين حال يادآور شد: براي حضور در بازارهاي بين‌المللي تنها ورود به بازارها مهم نيست، بلكه بايد محصولاتمان را با توجه به تكنولوژي روز جهان روزآمد كنيم.
وي گفت:‌ سمند بايد هر دو الي ‌سه سال يكبار با تغييراتي به روز شده و مطابق با بازارهاي بين‌المللي روزآمد شود.
وزير صنايع افزود: طراحي سورن مطابق با نگرش‌هاي كلي است كه در بازارهاي خودرو شاهديم و از هم اكنون بايد طراحي جديدي را شروع كرده كه طي 2 سال آينده مدل جديدي را به بازارهاي بين‌المللي عرضه كنيم.
وزير صنايع اظهار داشت: ضمن اينكه مشاركت با خودروسازان خارجي براي توليد را رد نمي‌كنيم، لازم است براي دستيابي به بازار 20 ميليارد دلاري خودرو تلاش خود را افزون كنيم.
طهماسبي افزود: تا پايان امسال صادرات 21 هزار خودرو سواري را خواهيم داشت و با صادرات خودروهاي سنگين و قطعات،ارزش صادرات خودرو به 300 ميليون دلار خواهد رسيد.
وي ادامه د اد:‌ شركت سايپا نيز برنامه‌هايي براي صادرات داشته كه اگر چه از برنامه‌هاي خود عقب است اما مطمئنيم سال آينده به اهداف خود دست خواهد يافت و صادرات خودرو خودرو از مرز هزار ميليارد دلار خواهد گذشت.
وزير صنايع ابراز اميدواري كرد: حجم صادرات خودرو سواري در سال 86 به صد هزار دستگاه رسيده و اهداف صادراتي محقق شود.
وي گفت: ما مي‌توانيم ده درصد صادرات قطعات ريخته‌گري و ماشين‌آلات دنيا را داشته باشيم كه تنها 30 تا 40 درصد توليد آن در ايران خودرو ظرفيت سازي شده است.
طهماسبي تصريح كرد: تيراژ توليد خودرو از 150 هزار دستگاه در سال هاي 57-56 به يك ميليون دستگاه رسيده و توليد 2 ميليون دستگاه خودرو با چشم‌انداز صادراتي دور از دسترس نيست.
وزير صنايع در خصوص قيمت سمند سورن نيز به خبرنگاران گفت: قيمت گذاري سمند سورن در كميته قيمت گذاري وزارت صنايع و معادن مطرح است.
منوچهر منطقي مدير عامل ايران خودرو نيز در مراسم رونمايي سمند جديد اين شركت گفت: ‌سمند سورن مدل لوكس و پيشرفته سمند است.
وي با بيان اينكه نمي‌توان تنها با يك مدل خودرو وارد بازارهاي جهاني شد،افزود: همه در بازارهاي جهاني معتقدند سمند خودرو خوبي است؛اما سبك طراحي آن قديمي است و بر اين اساس طراحي سمند سورن را از مهر ماه سال 84 شروع كرديم.
منطقي اظهار داشت: تقاضا براي سمند در كشورهاي اروپاي شرقي مانند بلغارستان، لهستان و بلاروس رو به رشد است و بر اين اساس سمند سورن استاندارد 94 ECE يعني استاندارد اروپا را نيز پشت سر گذاشته است.
منطقي اضافه كرد: سمند سورن در ده ورژن ارايه خواهد شد و سه نوع موتور يعني موتور سمند، موتور TU5 و موتور ملي براي آن نصب مي‌شود.
مدير عامل ايران خودرو افزود:‌ارزيابي ها نشان مي‌دهد استقبال از اين خودرو در بازارهاي داخلي و خارجي خوب خواهد بود.
منطقي گفت: سورن را خرداد 86 به بازار عرضه خواهيم كرد تا زمينه ارايه خدمات پس از فروش آن در كلاس بالاتر فراهم شود.
وي توضيح داد: پس از 206 SD سمند سورن دومين خودرويي است كه براي صادرات در نظر گرفته‌ايم.
منطقي همچنين در خصوص افتتاح سالن پيشرنگ ايران خودرو نيز يادآور شد:‌در اين سالن تكنولوژيي مورد استفاده قرار گرفته است كه تنها 6 خودروساز بزرگ دنيا از آن بهره‌مندند.
وي گفت: در اين سالن سالانه 232 هزار خودرو با كيفيت بالاتر پيش‌ رنگ مي‌شوند.

برچسب ها :

مقايسه موتورهاي توربو شارژ و سوپر شارژ


 

 

الف) توربوشارژر(Turbocharger):

زماني كه مردم درباره خودروهاي مسابقه اي يا موتورهايي با بازدهي و عملكرد بالا صحبت مي كنند معمولاً بحث توربوشارژرها مطرح مي شود. توربوشارژرها همچنين در موتورهاي ديزلي بزرگ نيز استفاده مي شوند.

توربوشارژر يك كمپرسور مي باشد كه توان خروجي موتورهاي احتراق داخلي را در اثر افزايش ميزان جرم هوا و سوخت ورودي به موتور افزايش مي دهد. يكي از مزاياي بزرگ توربوشارژرها آن است كه افزايش قدرت خروجي موتور آنها در مقايسه با وزن آنها بسيار ناچيز است و اين يكي از دلايلي است كه باعث شده توربوشارژرها تا اين اندازه محبوب و معروف گردند.(شكل ۱ را نگاه كنيد)

شكل ۱ -  يك نمونه از توربوشارژر

 

نحوه عملكرد توربوشارژر:

يك توربوشارژر از يك كمپرسور گريز از مركز و يك توربين گازي تشكيل شده است كه توربين گازي توسط پيچ به مانيفولد دود متصل مي شود و گازهاي خروجي از موتور باعث چرخش توربين گاز شده و به سبب آن كمپرسور كه توسط يك شفت به توربين گازي متصل است شروع به چرخش نموده و هواي محيط را مكش كرده و سپس آن را متراكم كرده و به طرف موتور مي فرستد و هواي ورودي بيشتر به موتور به معني سوخت بيشتر به داخل موتور و هوا و سوخت بيشتر به معني انرژي و قدرت خروجي موتور مي باشد. سرعت چرخش توربين با توجه به استفاده توربوشاررژ مي تواند متفاوت باشد و اكثراً داراي سرعتهاي چرخش بالا هستند به همين دليل بايد از ياتاقانهاي مخصوصي استفاده گردد كه بتواند نيروي حاصل از چرخش شقت را تحمل كند كه معمولاً از ياتاقانهاي سيال (fluid  bearing) استفاده مي شود. در ياتاقانهاي سيال بين شفت و ياتاقان يك لايه روغن قرار دارد كه روغن فوق دو وظيفه مهم بر عهده دارد:      

  ۱- باعث خنك شدن شفت و ساير قسمتهاي توربوشارژر مي شود  

  ۲- باعث از بين رفتن اصطكاك بين شفت و ياتاقان هنگام چرخش مي شود.(شكل ۲ را نگاه كنيد)

 

 

شكل ۲- داخل يك توربوشارژر

 

 

نكاتي در مورد طراحي يك توربوشارژر:

 

۱- تقويت بيش از اندازه:

 اگر فشار توليدي توربوشارژر خيلي زياد باشد همان طور كه مي دانيد اين امر باعث بالا رفتن درجه حرارت هواي ورودي به موتور شده و در نتيجه سوخت قبل از آن كه توسط شمع محترق شود دچار خودسوزي شده كه به پديده فوق ضربه (Knocking) مي گويند كه براي جلوگيري از پديده فوق مي بايست از بنزين با درجه اكتان بالاتر استفاده نموده و يا نسبت تراكم موتور را كاهش دهيم.

۲- پس افت (Lag):

يكي از مشكلات توربوشارژر آن مي باشد كه توربوشارژرها نمي توانند يك قدرت فوري را زماني كه شما پدال گاز را فشار مي دهيد، ايجاد نمايند و مدت زماني طول مي كشد تا توربين گاز چرخيده و هواي متراكم شده را به داخل موتور بفرستد. به همين خاطر شما در اول حركت خودروي خود احساس يك حركت ناگهاني به طرف جلو مي كنيد. دليل اين موضوع نيروي اينرسي (واماندگي) قسمت چرخنده توربين گاز مي باشد. اما مي توانيم با تمهيداتي نيروي اينرسي را كاهش داده تا توربين گاز بتواند در مدت زمان كوتاهي شتاب گرفته و ديگر پديده پس افت ايجاد نشود، كه در زير به مواردي اشاره مي كنيم:

 

الف) استفاده از توربوشارژرهاي كوچك به جاي توربوشارژرهاي بزرگ:

 يكي از راههاي كه مي توانيم نيروي اينرسي توربين گاز را كاهش دهيم آن است كه از توربوشارژرهاي كوچك استفاده نمائيم زيرا توربوشارژرهاي كوچك سريعتر شتاب گرفته و در دور پائين موتور تقويت بهتري ايجاد مي نمايند اما نمي توانند تقويت بيشتري را در دورهاي بالاي موتور كه ما نياز به وارد نمودن حجم بيشتري از هوا به موتور هستيم را توليد كنند و نيابد دور توربين گاز در آنها خيلي بالا رود. در جاهائي كه ما نياز به شتاب بالا در توربين گاز و مقدار بيشتري از هواي ورودي به موتور داريم مي توانيم از دو توربو شارژر كوچك كه به صورت مجزا از يكديگر مي باشند، استفاده نمائيم كه شركتهاي خودروسازي همچون تويوتا، آئودي، مزدا اين نوع توربوشارژر را در برخي از توليدات خود به كار برده اند. به توربوشارژرهاي فوق توربوشارژرهاي دوقلو (Twin Turbocharger) نيز مي گويند.

 

ب) استفاده از توربين گاز با پره هاي سراميكي:

همان طور كه مي دانيد توربين گاز با پره هاي سراميكي سبكتر از توربين گاز با پره هاي فولادي هستند در نتيجه اين امر باعث مي شود كه توربين گاز سريعتر شتاب گرفته و نيروي اينرسي كاهش يابد.

 

ج) استفاده از ياتاقانهاي توپي (Ball Bearing) به جاي ياتاقانهاي سيالي:

 برخي از توربوشارژرها از ياتاقانهاي توپي به جاي ياتاقانهاي سيالي استفاده مي كنند كه ياتاقانهاي فوق بسيار دقيق و از مواد پيشرفته و خاصي ساخته شده اند تا بتوانند سرعت و حرارت شفت را كنترل نمايند. ياتاقانهاي توپي باعث مي شوند كه شفت با اصطكاك كمتري بچرخد و همچنين اين نوع ياتاقانها به ما اجازه مي دهد تا از شفتهاي كوچكتر و سبكتر استفاده نمائيم كه امر فوق باعث مي شود تا توربين گاز با شتاب بيشتري چرخيده و نيروي اينرسي آن كاهش يابد.

 

د) استفاده از توربوشارژرهاي ترتيبي (Sequential Turbocharger):

 برخي از موتورها از دو توربوشارژر با اندازه مختلف استفاده مي كنند كه توربوشارژر كوچكتر در دور پائين موتور تا پس افت را كاهش دهد استفاده دارد اما توربو شارژر بزرگتر در دورهاي بالاتر موتور كه نياز به تقويت و حجم بيشتري از هوا داريم كاربرد دارد. اين نوع توربوشارژر در ب.ام.و سري 5 مدل 535d استفاده شده است.

 

مكانيزم كنترل توربين گاز (Waste Gate):

بسياري از توربوشارژر خودروها يك سوپاپ بايپس يا گذرگاه فرعي(Waste Gate) دارد كه باعث مي شود در توربوشارژرهاي كوچك ميزان چرخش آنها از حد مجازي تجاوز نكند. در واقع سوپاپ بايپس فشار داخل توربين گاز را حس كرده و اگر فشار آن بالا باشد سوپاپ فوق باز شده و مقداري از گاز را به خارج از محفظه توربين گاز هدايت مي كند تا اين كه فشار به ميزان مطلوبي برسد.

 كولر داخلي (Inter Cooler):

همان طور كه مي دانيد زماني كه هوا فشرده مي شود آن گرم شده و منبسط مي شود اما هدف از استفاده توربوشارژرها افزايش ميزان چگالي ورودي به موتور (تعداد بيشتري از مولكولهاي هوا) مي باشد. به همين خاطر از كولرهاي داخي استفاده مي كنند تا هواي فشرده خروجي از كمپرسور را خنكتر كند تا ميزان چگالي آن افزايش يابد. (شكل ۳ را ببينيد)

 

شكل۳- مدار يك سيستم تقويت كننده (توربوشارژر) به همراه كولر داخلي

 

 

ب) سوپر شارژ (Supercharge)

ساختار موتورهای سوپر شارژ مشابه توربو شارژ است با اين تفاوت که در سوپر شارژها توربين وجود ندارد و کمپرسور قدرت خود را مستقيما (با استفاده از تسمه یا زنجير) از موتور گرفته و هوای ورودی به سيلندر را فشرده مي کند.

با اين که استفاده  از سوپر شارژها مقداری از قدرت موتور را ميگيرد اما در موارد خاص که ايجاد سرو صدای کمتر مهم بوده يا قيمت تمام شده از اهميت بيشتری برخوردار است یا فضای کمی در محفظه موتور موجود باشد از سوپر شارژ استفاده مي کنند.

در مجموع با توجه با اين که توربو شارژها از انرژی گاز خروجی که بلا استفاده است, استفاده مي کنند از بازده بهتري برخوردار ميباشند.

 



برچسب ها :

پارس ( پژو )


تجهيزات به کار گرفته شده در اين محصول نظير موتور با سيستم سوخت پاششي (Injection) ، فرمان تقويت شده ، آينه هاي خارجي با کنترل برقي ، کولر با خنک کنندگي مناسب و ... ضمن فراهم نمودن آسايش بيشتر براي راننده و سرنشينان با استانداردهاي کنترل آلودگي و مصرف روز دنيا مطابقت دارد.

اين پروژه (توليد پارس) ، در اسفند ماه 1378 به توليد انبوه رسيد.

نماي داخلي :


ابعاد (mm)
  • طول کلي : 4498
  • عرض کلي : 1704
  • ارتفاع کلي : 1410
  • فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو : 2669
  • فاصله بين مرکز چرخهاي جلو از يکديگر: 1450
  • فاصله بين مرکز چرخهاي عقب از يکديگر : 1443

تجهيزات

  • سپر جلو : از نوع تزريقي
  • سپر عقب : از نوع تزريقي
  • نوار محافظ جانبي : سراسر بدنه با زه نقرهاي
  • شيشه هاي رنگي
  • چراغ سوم ترمز : نصب روي طاقچه عقب
  • رنگ : پوشش متاليک
نماي داخلي :
  • جعبه داشبورد چراغدار و تزئينات چوبي
  • زير آرنجي تا شونده در وسط صندلي عقب
  • تنظيم کننده تابش نور چراغ جلو در تمام حالات
  • مخمل راحت
  • کمربندهاي ايمني قابل تنظيم جلو با گيره نگهدارنده
  • کمربندهاي ايمني صندلي عقب با نقطه اتکاي مرکزي
  • کنسول وسط با کليدهاي شيشه بالابر درهاي عقب
  • صندلي راننده داراي مکانيزم تنظيم ارتفاع
  • صندلي ارگونوميک کاربردي
  • سيستم تهويه هوا
  • شيشه بالابر درهاي جلو و عقب و آيينه بيروني برقي
  • چراغ نقشه خوان
مشخصات فني :

کارايي

  • مدل موتور : XU7JP/L3
  • حد اکثر سرعت : 186 KM/HR
  • حجم موتور : 1761cc
  • سيستم سوخت رساني : انژکتوري
  • حداکثر توان موتور : 100 HP در6000 دور بر دقيقه
  • حداکثر گشتاور: 15.3 Kgm در 3500 دور در دقيقه
  • شتاب از صفر تا 100 کيلومتر در ساعت : 11.8 ثانيه
پارس با موتور انژکتوري 16 سوپاپ
  • مدل موتور : XU7JP4/L4
  • حد اکثر سرعت : 192 KM/HR
  • حجم موتور : 1761cc
  • سيستم سوخت رساني : انژکتوري
  • حداکثر توان موتور : 110 HP در5500 دور بر دقيقه
  • حداکثر گشتاور: 155 Nm در 4250 دور در دقيقه
  • شتاب از صفر تا 100 کيلومتر در ساعت : 11 ثانيه
گيربکس

  • كلاچ : کابلي

ظرفيت

  • ظرفيت مخزن سوخت: 70 ليتر
وزن (kg)
  • وزن خودرو : 1190
  • وزن روي اکسل جلو : 700
  • وزن روي اکسل عقب : 440
  • حداکثر وزن مجاز خودرو : 1600
  • حداکثر وزن مجاز خودرو با تريلر : 2750
سيستم الکتريکي
  • باطري : Ah 55
  • دينام : A 80
  • دينام : Kw 1.1
سيستم فرمان
  • قطر دايره دوران : 11 متر
  • جعبه فرمان : هيدروليک - شانه اي
تعليق
  • جلو: مستقل از نوع مک فرسون
  • عقب : مستقل از نوع فنر پيچشي
سيستم ترمز
  • ترمز جلو : ديسکي با پره هاي خنک کننده
  • ترمز عقب : ديسکي
لاستيکها
اندازه لاستيکها : 65/185 R14
ايمني :
  • چراغ اخطار تمام شدن لنت ترمز
  • چراغ اخطار پايين بودن سطح روغن ترمز
  • چراغ مه شکن عقب
  • چراغ مه شکن جلو
  • چراغهاي جلو نوع H7
  • رفع بخار شيشه هاي جانبي درهاي جلو
  • زبانه قفل کودک در درهاي عقب
  • شيشه جلو لامينه
  • برف پاک کن دو سرعته شيشه جلو
  • سيستم قفل مرکزي با در اتاق بار يا در صندوق
  • کمربند ايمني وسط وجانبي در صندلي عقب
  • ضربه گيرهاي کناري تمام درها ، ايمني در کوچکترين جزئيات درنظر گرفته شده است.دربهاي مستحکم محافظت مسافران را در حوادث رانندگي ضربات کناري افزايش مي دهند
  • طراحي سيستم فرمان جهت قرار دادن کيسه هوا *
برداشت از سايت ايرانخودرو


 



برچسب ها :

206

شركت ايران خودرو و پژو فرانسه با امضاي قراردادي توافق كردند كه خودروي پژو 206 را به صورت مشترك توليد كنند.
بر اساس اين قرارداد از مهرماه سال 1380 سالانه 120 هزار دستگاه پژو 206 در شركت ايران خودرو به مدت 10 سال توليد خواهد شد و از بدو توليد حدود بيش از 65% قطعات آن ساخت داخل خواهد بود.
اين قراردادبر اساس موازنه ارزي منعقد گرديده و به هر ميزاني كه ايران خودرو قطعات پيش ساخته ( C.K.D.) وارد كند، خودرو توليدي صادر خواهد شد و به اين ترتيب مي توان گفت كه توليد اين خودرو هيچ گونه هزينه ارزي براي دولت و ايران خودرو نخواهد داشت.
اين خودرو که هم اکنون در اروپا عرضه مي شود نسل ششم خودروهاي فرانسه است و از تکنولوژي بسيار پيشرفته اي برخوردار است.
شروع توليد اين خودرو در کشور فرانسه از سال 1998 مي باشد.

گارانتي به ميزان 30000 کيلومتر

تجهيزات موجود و يا قابل نصب به صورت سفارشي:

  • گيربکس معمولي و يا اتوماتيک
  • فرمان هيدروليک يا معمولي
  • سيستم کاتاليست موتور جهت جلوگيري از آلودگي هوا (به صورت آبشن)
  • کيسه هاي هواي ايمني براي راننده و سرنشين
  • تنظيم صندلي راننده به طور عمودي
  • سيستم ضد قفل ترمز ABS
  • سيستم BSI (مغز متفکر الکترونيکي)
  • تنظيم چراغهاي جلو از داخل اتاق خودرو
  • شيشه بالابر برقي
  • کولر و کمربند ايمني براي کليه سرنشينان
  • شناسايي سوئيچ خودرو به منظور جلوگيري از سرقت
  • موتور ديزلي (به صورت سفارشی قابل نصب است)
ابعاد (mm)
  • طول کلي : 3835
  • عرض کلي : 1652
  • ارتفاع کلي : 1432- 1426

تجهيزات

  • رنگ : متاليک
  • بدنه : 5 درهاچ بک
  • شيشه ها : رنگي
  • آيينه هاي بيروني : دستي براي مدل يک ، با کنترل الکتريکي و گرمکن برقي براي ساير مدلها

نماي داخلي :

  • سيستم استارت الکترونيکي : ضد سرقت
  • صندلي راننده : با تنظيم دستي ارتفاع

مشخصات فني :

ايمني :
انواع :

3نوع خودرو : پژو 206 معمولي
نام کلاس خودرو مشخصات کلاس
كلاس 8اين خودرو مجهز به موتور 1360 سي سي انژكتوري (TU3A) ، گيربكس دستي 5 دنده ، آئينه هاي جانبي برقي ، شيشه بالابرهاي برقي جلو و عقب ، راديو پخش مجهز به CD ، كولر قابل تنظيم ، كيسه هواي سرنشينان جلو ، سيستم ترمز ضد قفل (ABS) ، زيرسريهاي عقب و تعليق تقويت شده بوده و تفاوت آن با خودروي كلاس 3 فقط در تبديل موتور TU3 به TU3A ميباشد.
كلاس 7اين خودرو مجهز به موتور 1360 سي سي انژكتوري (TU3A) ، گيربكس دستي 5 دنده ، آئينه هاي جانبي دستي ، شيشه بالابرهاي برقي جلو ،شيشه بالابر دستي عقب ، راديو پخش معمولي ، كولر غير قابل تنظيم و تعليق تقويت شده بوده و تفاوت آن با خودروي مبنا فقط در تبديل موتور TU3 به TU3A ميباشد.
كلاس 6اين كلاس علاوه بر تجهيزات پايه خودروي مبنا ، داراي غربيلك فرمان چرمي ، ، قطعات تزئيناتي(DECORATIVE) ، تودوزيهاي(صندليها و رودريها) جرمي ، كفپوشهاي موكتي و چراغ جلو با لنز شفاف ميباشد
كلاس 5اين كلاس علاوه بر تجهيزات پايه خودروي مبنا ، داراي موبايل هندز فري،يخچال،غربيلك فرمان چرمي ، ، قطعات تزئيناتي(DECORATIVE) ، تود.زيهاي(صندليها و رودريها) جرمي و كفپوشهاي موكتي ميباشد
كلاس 4اين كلاس علاوه بر تجهيزات هفتگانه كلاس 3 داراي غربيلك فرمان چرمي ، ، قطعات تزئيناتي(DECORATIVE) ، تود.زيهاي(صندليها و رودريها) جرمي و كفپوشهاي موكتي ميباشد
كلاس 3 اين كلاس نسبت به خودرو مبنا در هفت مورد تفاوت دارد : شش مورد دقيقا مشابه كلاس 2 به اضافه سيستم ترمز ضدقفل (ABS)
كلاس 2 اين كلاس نسبت به خودرو مبنا در شش مورد تفاوت دارد:كولرقابل تنظيم،راديوپخش با CD،آئينه هاي برقي،شيشه بالابربرقي عقب،زيرسري هاي عقب، كيسه هوا
206 GTX 1360 INJاين خودرو مجهز به موتور 1360 سي سي انژكتوري (TU3) و گيربكس دستي 5 دنده ميباشد.



برچسب ها :

تاريخچه 206

شركت ايران خودرو و پژو فرانسه با امضاي قراردادي توافق كردند كه خودروي پژو 206 را به صورت مشترك توليد كنند.
بر اساس اين قرارداد از مهرماه سال 1380 سالانه 120 هزار دستگاه پژو 206 در شركت ايران خودرو به مدت 10 سال توليد خواهد شد و از بدو توليد حدود بيش از 65% قطعات آن ساخت داخل خواهد بود.
اين قراردادبر اساس موازنه ارزي منعقد گرديده و به هر ميزاني كه ايران خودرو قطعات پيش ساخته ( C.K.D.) وارد كند، خودرو توليدي صادر خواهد شد و به اين ترتيب مي توان گفت كه توليد اين خودرو هيچ گونه هزينه ارزي براي دولت و ايران خودرو نخواهد داشت.
اين خودرو که هم اکنون در اروپا عرضه مي شود نسل ششم خودروهاي فرانسه است و از تکنولوژي بسيار پيشرفته اي برخوردار است.
شروع توليد اين خودرو در کشور فرانسه از سال 1998 مي باشد.

 گارانتي به ميزان 30000 کيلومتر

تجهيزات موجود و يا قابل نصب به صورت سفارشي:

  • گيربکس معمولي و يا اتوماتيک
  • فرمان هيدروليک يا معمولي
  • سيستم کاتاليست موتور جهت جلوگيري از آلودگي هوا (به صورت آبشن)
  • کيسه هاي هواي ايمني براي راننده و سرنشين
  • تنظيم صندلي راننده به طور عمودي
  • سيستم ضد قفل ترمز ABS
  • سيستم BSI (مغز متفکر الکترونيکي)
  • تنظيم چراغهاي جلو از داخل اتاق خودرو
  • شيشه بالابر برقي
  • کولر و کمربند ايمني براي کليه سرنشينان
  • شناسايي سوئيچ خودرو به منظور جلوگيري از سرقت
  • موتور ديزلي (به صورت سفارشی قابل نصب است)


برچسب ها :

طبق در خواست : مشخصات سرير

بدنه
  • كلاس : ليموزين
  • رنگ : مشكي متاليك
موتور
  • حجم موتور : 1761 سي سي
  • حداكثر توان موتور: kw81 (rpm 5500)
  • حداكثر گشتاور156 ( rpm 4250 )
ظرفيت
  • ظرفيت مخزن سوخت : 70 ليتر
انتقال قدرت
  • گيربكس : 5دنده دستي
فرمان
  • نوع فرمان : هيدورليك
تعليق
  • جلو MC PHERSON دوچرخ مستقل – فنرلوله اي – كمك فنر هيدروليكي
  • عقب : چرخها نيمه مستقل – كمك فنرهيدروليكي
ترمزها
  • سيستم ترمز abs
  • جلو : ديسكي
  • عقب : كاسه اي
TECHNICAL لاستيک
  • لاستيك : رينگ آلومينيومي 17
وزن (kg)
  • وزن خالص : 1600 كيلوگرم

ابعاد

  • طول : 4710 ميليمتر
  • عرض ( بدون آينه ) : 1720 ميليمتر
  • ارتفاع : 1460 ميليمتر
  • فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو : 2970 ميليمتر
  • فاصله بين مركز چرخهاي جلو از يكديگر : 1440 ميليمتر
  • فاصله بين مركز چرخهاي عقب از يكديگر : 1450 ميليمتر
تجهيزات
  • كولر
  • دورسنج الكترونيكي
  • لامپ سقفي جلو وعقب
  • شيشه بالابربرقي درهاي جلو
  • شيشه بالابربرقي درهاي عقب
  • آينه هاي جانبي ( برقي با المنت گرمكن )
  • دماسنج نشاندهنده هواي بيرون
  • هشداردهنده سخن گو
  • يخچال براي سرنشين عقب
  • شيشه هاي جانبي و عقب دودي
  • يك عدد مانيتور DVD براي سرنشين عقب
  • افزايش طول 30سانتيمتري براي راختي سرنشين عقب
  • سيني تاشو براي سرنشين عقب
  • نماي داخلي تمام چرم
  • شارژرموبايل براي سرنشين عقب
  • در باز كن برقي صندوق عقب
  • CD BOX براي سرنشين عقب
  • جلو پنجره آبكاري شده
  • نوار محافظ جانبي
  • صداگير زير در موتور
  • شبكه روي بلند گو
  • چراغ سوم ترمز
  • چراغ روشنايي داخل جلو آمپر
بازده
  • حداكثر سرعت : 185 كيلومتر در ساعت
  • شتاب از صفرتاصد كيلومتر : 12 ثانيه


برچسب ها :
» نصب فرمان هیدرولیک روی پراید در دانشگاه شریف ( چهارشنبه ٩ تیر ۱٤٠٠ )
» دوره ی آموزشی کاربردی برق و انژکتور مگان ( سه‌شنبه ٢۳ مهر ۱۳٩٢ )
» دوره ی آموزشی کاربردی برق و انژکتور ال 90 ( دوشنبه ۱٥ مهر ۱۳٩٢ )
» دوره های آموزشی ( یکشنبه ٢۳ تیر ۱۳٩٢ )
» sdsd ( یکشنبه ٢ تیر ۱۳٩٢ )
» مطالب موجود ( جمعه ٢۳ امرداد ۱۳۸۸ )
» چند مقاله خوب ( پنجشنبه ٢٢ امرداد ۱۳۸۸ )
» چهارشنبه ۱٦ بهمن ۱۳۸٧ ( چهارشنبه ۱٦ بهمن ۱۳۸٧ )
» سلول های سوختی ( چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸٧ )
» استرلینگ ( پنجشنبه ٢٩ فروردین ۱۳۸٧ )